Traficom ja Ajoneuvolain muutos 1.6.2024 alkaen
Mitä paljon puhuttu ajoneuvolain muutos tarkoittaa autoharrastajan kannalta?
1.6.2024 voimaan astunut ajoneuvolain muutos toi mukanaan uusia tarkennuksia ja rajoituksia ajoneuvojen virittämiseen ja muokkaamiseen Suomessa. Muutokset vaikuttavat erityisesti moottorin virityksiin ja niinsanottuun päästömanipulaatioon – samassa tulkinta tarkentui käytännössä myös monien muiden komponenttien ja niiltä edellytettävien hyväksyntien osalta.
Vaikka ensireaktio harrastajalla onkin murina ja ärinä aina kun syyniä kiristetään, on taustalla järkisyitäkin. Etenkin raskaan kaluston saralla päästölaitteiden manipulointi ja poiskytkentä aiheuttaa merkittäviäkin lähipäästöjä sekä epäreilun kilpailutilanteen alan yritysten ja toimijoiden välillä. Kukapa meistä tahtoisi mustaa nokisavua nuuhkia, vaikka se hauskalta taustapeilissä näyttäisikin.
Miten auton viritysosat vaikuttavat katsastukseen ja laillisuuteen?
Lakimuutos on poikinut paljon kysymyksiä, ja epäselvyyttä etenkin softamuutosten ja pakoputkiston osien osalta – johon paneudumme alla. Ajoneuvolain sisällön kokonaisuudessaan löydät Traficomin verkkopalvelujen kautta.
Onko auton viritys ja rakennus nyt loppu, slut, kaput?
Ei missään nimessä. Ensinnäkin täytyy muistaa, että kilpa-autoilua ja moottoriurheilua eivät tällaiset seikat koske. Sen ohella Futurez panostaa vahvasti palvelemaan autoharrastajaa järkevästi myös katupelien kanssa – tiimimme etsii ja valikoi tarjontaamme jatkuvasti enemmän osia joissa tarvittavat laput ja hyväksynnät löytyvät turvallisesti.
Lakimuutoksen vaikutus henkilöautoihin ja autoharrastajaan – Softa ja pakoputket?
Raskas kalusto on ehkä ongelman ydin, mutta vaikutus on merkittävä myös henkilöautojen puolelle. Alla pari esimerkkiä asioista joita on hyvä huomioida jotta vältyt ongelmilta, ja mittaviltakin seuraamusmaksuilta.
Auton ohjelmointi, moottorin softaus.
Vastoin yleistä harhaluuloa, moottorin säätö ja auton ohjelmointi ON edelleen sallittua, mutta nyt selvästi rajatummin. Vanhempien euronormien kalustossa, kisavehkeissä, ja mm. käyttövoiman muutoksissa ohjelmamuutokset, tekniikanvaihdokset, jopa jälkiahtaminen ovat pääosin yhä sallittuja – mutta perinteinen modernin auton “softaus” on muutoksen myötä pääosin yksiselitteisesti kiellettyä etenkin 2009-> ja uudemmissa laitteissa.
“Onneksi softani on laillinen koska päästöt eivät kasvaneet” – Ei välttämättä.
Se muuttuvatko auton päästöt käytännössä – on toissijaista. Ohjelmointi ei ole sallittua päästöistä riippumatta, koska muutoksen jälkeen ei käytännössä voida enää varmuudella todeta auton olevan vaatimustensa mukainen – vaikka muutos olisi vain yhden databitin kokoinen.
Maassamme ei myöskään ole tällä hetkellä sellaista laitosta tai viranomaista, joka voisi tarkastaa tai todentaa tuon vaatimuksenmukaisuuden. Tältä osin on kyseessä siis umpikuja.
Poikkeuksena asiaan muutamia harvoja toimijoita, jotka ovat toteuttaneet valmiita pakettiratkaisuja ja hyväksyttäneet nämä pitkällisen prosessin läpi esimerkiksi kansainvälisellä TÜV-laitoksella.
Poikkeuksena myös E85 polttoaineelle tai Flexfuel-ajoneuvoksi muunnettaessa on tilanne hieman poikkeava – kysy tästä lisää asiakaspalvelustamme ajoneuvokohtaisesti.
Pakoputkiston päivitykset, downpipe, cat-back ja katalysaattorit
Toinen vahvasti esillä ollut asia. Lakimuutoksen jälkeen ajoneuvon downpipen on oltava ECE-hyväksytty kyseiselle ajoneuvolle, ja sama pätee sen pakoputkistoon.
HUOM, toisin sanoen pelkkä kilpakatalysaattori EI näinollen ole sallittu tieliikenteessä vaikka se päästötestin läpäisisi – mikäli mainittu mallihyväksyntä puuttuu.
Vain ECE-hyväksytyt tuotteet valikoimassamme ovat käypiä tieliikenteeseen, huomaathan että muut tuotteet ovat suunnattu ainoastaan kilpa-ajoneuvoihin, rakennusaihioiksi tai kansainväliseen myyntiin. Emme myy kyseisiä tuotteita tieliikenteessä oleviin ajoneuvoihin.
Moottorin viritys ja pakoputkiston päivitys: Lailliset vaihtoehdot 2024
- Ajoneuvosta riippuen, rajattuja hyväksyttyjä toteutuksia saatavilla. Kysy meiltä neuvoa.
- E85 / Flexfuel muutokset ovat yhä sallittuja
- Vanhemmassa kalustossa säännöt ovat erilaiset, ja laajemmat muutokset mahdollisia.
- Käytä aina ECE-hyväksyttyjä downpipeja
- Käytä ECE-hyväksyttyä pakoputkistoa soundipäivitykseen
- Älä poista tai manipuloi päästölaitteita kuten EGR, DPF, OPF, Adblue – säästyt harmilta.
Huomionarvoista: Vaihteiston päivitykset
Voimansiirrolla on oma ohjainlaitteensa, jonka säädöillä on kertakaikkiaan merkittävä vaikutus auton suorituskykyyn ja ajettavuuteen käytännössä. Vaihteiston toiminnan parantaminen ei ole laissa nykytulkinnan mukaan kiellettyä.
Katso etenkin VAG ajoneuvoihin pätevät päivityksemme, erittäin pätevä päivitys autollesi jopa vakiotehoinkin huristellessa.
-> TVS Engineering vaihteiston päivitykset DSG vaihteistoihin
Yhteenvetona voidaan todeta, että ajoneuvolain muutos pyrkii tarkentamaan turvallisuuden ja ympäristövaikutusten säännöksiä, vaikka lopputuloksen onnistumisesta voi varmasti olla montaa mieltä. Laillinen auton rakentaminen ja virittäminen on kuitenkin edelleen mahdollista, mutta muutostyöt vaativat huolellista suunnittelua, oikein valittuja laatukomponentteja ja asianmukaisia merkintöjä/dokumentteja.