Posted in: Pultti & Mutteri Uncategorized

Moottoriöljyn lyhyt oppimäärä – miten valitaan paras öljy?

Moottoriöljyn valinta – yksi tärkeimmistä seikoista moottorisi hyvinvoinnille.

Moottoriöljy on yksi tärkeimmistä auton kunnossapidon osa-alueista, ja sen valinta vaikuttaa merkittävästi moottorin suorituskykyyn ja käyttöikään. Korkeaviritteisessä moottorissa tämä korostuu entisestään, ja uskomus “öljy kuin öljy” ei voisi juuri enempää pielessä olla. Ero marketin öljyn ja oikean kompromissittoman voiteluaineen välillä voi olla konkreettisesti se, päädytkö tekemään moottoriisi kalliin laakeriremontin vai et.

Öljyn tehtävät eivät rajoitu pelkkään voiteluun – se myös jäähdyttää moottoria, suojaa korroosiolta, pitää moottorin puhtaana liasta ja noesta sekä auttaa ehkäisemään moottorivaurioita. Mutta miten varmistat, että valitset juuri oikean öljyn autoosi?

Kun opinnot on suoritettu, astetta paremmat Amsoil öljyt ja lisäaineet löydät tästä linkistä.

Katsotaanpa asiaa kahdelta kantila, ensinnä yleisellä tasolla ja alempana artikkelissa viritetyn, rakennetun moottorin kannalta. (Kts. alla laakerivälysten vaikutus viskositeettiin)

Katso myös AMSOIL EU öljyvalitsimesta vinkkiä mikä voisi sopia autollesi:
AMSOIL find the right oil

 

Moottoriöljyn tehtävät ja perusominaisuudet

Moottoriöljy voitelee moottorin kitkapinnat ja estää metalliosien kulumisen. Lisäksi se:

  • Jäähdyttää moottoria siirtämällä lämpöä pois kriittisistä osista.
  • Suojaa korroosiolta, erityisesti kosteissa ja suolapitoisissa olosuhteissa.
  • Puhdistaa moottoria keräämällä epäpuhtauksia, kuten nokihiukkasia ja metallijäämiä.
  • Minimoi kitkan, mikä parantaa polttoainetehokkuutta.

Nykyaikaiset moottorit kehitetään usein yhteistyössä öljynvalmistajien kanssa. Tämä optimoi öljyn koostumuksen moottorin erityisvaatimuksiin, vähentäen kulumista ja polttoaineenkulutusta.


Viskositeetti – Miksi se on tärkeää?

öljyn viskositeetti

Viskositeetti kuvaa öljyn juoksevuutta eri lämpötiloissa, ja sitä mitataan SAE-luokituksella. Esimerkiksi merkintä 0W-40 kertoo kaksi asiaa:

  • Ensimmäinen luku ennen W-kirjainta kertoo öljyn juoksevuuden kylmissä olosuhteissa. Mitä pienempi numero, sitä paremmin öljy virtaa pakkasessa. Esimerkiksi 0W-öljy pysyy pumpattavana jopa -40 °C:ssa, kun taas 10W toimii vain -30 °C:ssa.
  • Toinen luku W-kirjaimen jälkeen ilmaisee öljyn paksuuden korkeissa lämpötiloissa. Suurempi luku tarkoittaa paksumpaa öljykalvoa, joka suojaa moottorin osia paremmin.

Suomen talviolosuhteissa alhaisen viskositeetin öljyt, kuten 0W- tai 5W-, ovat suositeltavia kylmäkäynnistysten helpottamiseksi. Samalla kesäluokituksen (esim. 40) tulee vastata ajoneuvon valmistajan asettamia vaatimuksia, jotta öljy kestää korkeita lämpötiloja ja moottorin rasitusta.

HUOM: ÄLÄ KÄYTÄ LIIAN PAKSUA VISKOSITEETTIA!

“Pistin 10W60 että voitelee kun on viritetty kone”.  Ei näin. 

Öljy joka on paksumpaa kuin moottorisi ja sen sisäiset välykset edellyttäisivät, mm.

  • HEIKENTÄÄ moottorin voitelua
  • LASKEE moottorin tehoa (suurempi pumppausvastus)
  • HUONONTAA moottorin taloudellisuutta
  • NOSTAA öljyn lämpötiloja kovassa ajossa

Onko Longlife öljy normaalia parempaa?

Ei. Longlife öljy on suunniteltu kestämään pitkiä vaihtovälejä, se sisältää reilusti peseviä ainesosia ja lisäaineistusta jolla öljy pidetään käyttökelpoisena luonnottoman pitkällä vaihtovälillä.

Jos sen sijaan tarkastellaan öljyn voitelevia ominaisuuksia, Longlife-öljy on kiistatta kompromissi jossa vaadittava lisäaineistus vie “tilaa” siltä, mitä moottorisi tosiasiassa tahtoisi.


Öljyluokitukset ja valmistajien hyväksynnät

Ajoneuvosi valmistaja määrittää tarkat öljyvaatimukset, jotka löytyvät auton ohjekirjasta. Öljypurkin kyljestä löytyvä luokitus, kuten VW 507.00 tai ACEA C3, kertoo, että öljy täyttää vaaditut standardit.

Luokituksissa tulee muistaa kaksi asiaa. Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin. Tässä asiantuntijan apu on arvokasta.

Miksi näin?

  • Luokitukset käsittelevät monia eri asioita, kuten hiukkassuodattimen käyttöikää (matala sulfaattituhkan määrä pidentää käyttöikää, mutta voi samalla heikentää voitelua), tai Longlife vaihtovälejä.
  • Tilanne kuitenkin muuttuu, jos autoa ei käytetäkään Longlife vaihtoväleillä vaan voidaan keskittyä muihin ominaisuuksiin.
  • Taloudellisuus, ohut viskositeetti valitaan usein polttoainetalouden (pumppausvastus ja kitka) takia – mutta pykälää paksumpi voi joskus olla moottorin pinnoille optimaalisempaa etenkin viritettynä.

Joissain tilanteissa valmistajat päivittävät öljyluokituksia korjatakseen moottorin “vikoja”, kuten LSPI-ilmiötä (alhaisilla kierroksilla ilmenevä nakutus). Siksi on optimaalista ottaa huomioon aina Käyttötapa, Käyttökohde, ja Kysyä neuvoa!


Onko halpa öljy yhtä hyvä kuin kallis?

Ei ole. Halvasta perusmateriaalista ja “bulk” lisäainepaketeista lantrattu öljy ei missään olosuhteissa yllä laadukkaan öljyn ominaisuuksiin – edes uutena. Halpa öljy voi täyttää perusvaatimukset, mutta kalliimpi öljy tarjoaa usein merkittäviä etuja:

  • Laadukkaammat raakamateriaalit, heikkolaatuisesta aineksesta ei taiota hyvää öljyä vaikka sitä kuinka lisäaineistettaisiin.
  • Parempi puhtaanapitokyky, mikä vähentää lietteen ja lakkaumien muodostumista.
  • Lisäaineiden korkeampi laatu, joka pidentää öljyn käyttöikää ja suojaa moottoria paremmin.
  • Viskositeetin säilyminen kilometrien myötä muuttumattomana eri lämpötiloissa.

Kalliimmissa öljyissä käytetään enemmän synteettisiä komponentteja ja pidemmälle kehitettyjä lisäaineita. Halpa öljy voi menettää ominaisuutensa nopeammin, ja “leikkautua” äärimmäisessä kuormituksessa merkittävästi helpommin joka moottorin riskejä.


Miten sitten valita oikea moottoriöljy?

  1. Tarkista valmistajan suosittelema viskositeetti ja luokitukset.
  2. Huomioi ilmasto-olosuhteet. Ympärivuotisessa ajossa laadukas 0W- tai 5W- öljy on useimmiten paras valinta.
  3. Suosi laadukkaita öljyjä. Kalliimpi öljy maksaa itsensä takaisin tarjoten vakaampaa voitelua koko vaihtovälin ajan, ja sallii hieman harvemmat vaihdot.
  4. Käytä öljynvalintaoppaita ja kysy neuvoa.

 

Luku 2 – Moottoriöljyn valinta VIRITETTYYN moottoriin

Race engines

Moottoriöljyn ja viskositeetin valinta viritetyille moottoreille on kokonaan oma tarinansa.
  • Usein tehtaan välyksiä suuremmat välykset
  • Mahdollisesti alkuperäisestä eroava polttoaine kuten E85 etanoli

Oikean moottoriöljyn ja viskositeetin valinta on erityisen tärkeää viritetyissä tai kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa. Valintaan vaikuttavat muun muassa moottorin käyttökohde, polttoaine, lämpötilat ja laakerivälykset.

Tärkeimmät periaatteet viskositeetissa

  1. Laakerivälykset määräävät öljyn paksuuden, karkeana esimerkkinä:
    LaakerivälysViskositeetti (kuumapää)
    ~0,02–0,03 mm20, 30
    ~0,03–0,05 mm40
    ~0,05–0,07 mm50
    Yli 0,07 mm60
  2. Yleinen lähtökohta:
    • Kun laakerivälyksiä ei tiedetä, turvallinen valinta on 0W-40, 5W-40 tai 10W-40.
    • Tyhjäkäynnillä kuuman moottorin öljynpaineen tulisi pysyä yli 1bar.
  3. Öljyn lämpötilat:
    • Alle 70°C: Tyypillisesti kiihdytyskäytössä. Käytetään ohuempia öljyjä, koska lämpötilat pysyvät alhaisina lyhyessä vedossa.
    • 70–105°C: Katukäytössä tyypillinen alue. Suositeltu viskositeetti riippuu välyksistä.
    • Yli 105°C: Kilpakäytössä ja radalla lämmöt nousevat merkittävästi. Öljyn LAATU ja kestävyys nousevat merkittävään rooliin. Laakerivälyksistä riippuen, voidaan vaatia myös paksumpaa viskositeettia (esim. 10W-50 tai 15W-50), koska merkittävän korkeat lämpötilat voivat ohentaa öljyä.

Laakerivälysten tarkistus

  • Laakerivälykset mitataan moottoreita kasatessa tarkasti mikrometrillä tai kätevällä Plastigauge välyslangalla.
  • Tyypillisiä välyksiä:
    • Kiertokankien laakerivälykset: ~0,03 mm – 0,07mm
    • Runkolaakerien välykset: Noudattavat samanlaista periaatetta, moottorityypistä riippuen välys voi olla pienempi tai suurempi kuin kiertokangissa.

Erityispiirteet

Joskus on huomioitava kokonaisuus laajemmin, esimerkkinä Alumiinilohko laajenee enemmän kuin rauta lämpötilan noustessa, mikä kasvattaa välyksiä suhteessa. Tämä huomioidaan viskositeetin valinnassa.


Miksi ei liian paksua öljyä?

  • Paksu öljy voi estää riittävän virtaavuuden laakereihin, mikä johtaa kuumenemiseen ja mahdollisiin vaurioihin.
  • Ohuempi öljy vähentää sisäistä kitkaa ja pumppaushäviöitä, mikä parantaa moottorin hyötysuhdetta.

 

Yleisiä ohjeita

  1. Jos käytät tehtaan suosittelemia laakerivälyksiä, valitse alkuperäissuosituksen mukainen viskositeetti.
  2. Poikkea korkeintaan yhden viskositeettiluokan verran paksumpaan (esim. 5W-30 → 5W-40).
  3. Pyydä koneistamolta taulukko mitatuista välyksistä teettäessäsi rakennetun “takomoottorin”.

Oikein valitulla öljyllä ja tarkasti mitatuilla välyksillä varmistetaan moottorin kestävyys ja suorituskyky!

Klikkaa tästä Öljyt ja lisäaineet kategoriaamme josta löydät tarvittavat Amsoil tuotteet.

 

Menu