Vanteen ET luku eli Offset
Vannekaupoille lähtiessä voi kokemattomalle nousta useampi mystinen kysymys eteen. Pulttijako? ET luku? Keskireiän koko? Mitä pitää huomioida ettei auto näytä aliravitulta ostoskärryltä? Loppupeleissä kyse on sangen simppeleistä asioista.
Kun lähdetään hakemaan autoon sopivaa vannetta, hyvä lähtökohta on joko: a) Tarkistaa nykyisten vanteiden halkaisija, leveys sekä offset eli ET luku tai b) Tarkistaa tietokannasta millaiset vanteet autossa on alkujaan tehtaan jäljiltä ollut.
Tämän voit tarkistaa kätevästi tästä, Wheel-size.com nimiseltä ilmaiselta sivustolta.
Valitsemalla autosi mallin, on näkymäsi (luonnollisesti) seuraavanlainen jossa voimme tarkastella Bugatti Chironisi vannemittoja:
Näin huomaamme että alkuperäisissä pyörissä:
- Etuvanne on 20″ kokoinen, 10.0″ leveä ja ET luku 55. (Rengas 285/30)
- Takavanne on 21″ kokoinen, 13.5″ leveä ja ET luku 71,5. (Rengas 355/25)
- Pulttijako jolla pyörä kiinnittyy autoon, on 5×130. (PCD)
- Kiinnitys tapahtuu pyöränpulteilla (Lug bolts = pyöränpultit / Lug nuts = mutterit)
- Pulttien kierteen tyyppi on M14 kooltaan ja 1.5 nousulla / tiheydellä
- Vanteen keskireiän poraus on 71,60mm.
Näillä tiedoilla pystyisit ostamaan normaalitapauksessa juuri samalla tavoin sopivat vanteet kuin autosi alkuperäisetkin. Mutta useimmiten erikoisvanteita ostettaessa, näitä mittoja tahdotaan tietoisestikin hieman tuunata.
Pulttijako ja keskireikä
Pulttijako on pultinreikien väli, jolla vanne kiinnittyy autoosi. Tämän täytyy olla sama vanteessa sekä autossa. Useimpia vanteistamme saa monilla eri pulttijaoilla, tai tilauksen mukaan porattuna.
Vanteen keskireiän osalta riittää että se on vanteessa riittävän suuri – toimitamme aina asianmukaiset soviterenkaat joilla reiän koko sovitetaan tarkasti autoosi sopivaksi.
Vanteen ET luku
Vanteen ET luku eli offset määrittää sen – missä kohti vanteen keskilinja sijaitsee kiinnityspintaan (pyörännapa) nähden.
Kuvanmukaisesti, jos ET luku on 0 kiinnittyisi vanne tällöin prikulleen keskilinjastaan autoon.
ET luvun muutos toimii seuraavalla tavalla:
- Mitä suurempi positiivinen lukema on, sitä sisemmällä vanne on.
- Mitä pienempi positiivinen lukema on, tai joskus jopa miinusmerkkinen – sitä ulompana vanne on lokasuojassa.
- ET luku vastaa millimetrejä, jos vaihdat muutoin vastaavan vanteen ET40 –> ET30, tulee vanne 10mm ulommas lokasuojassa.
HUOM: Muista että koska puhumme vanteen keskikohdasta niin myös vanteen leveys vaikuttaa asiaan. Kokeile muutosta alta löytyvällä JR Wheels vannelaskurilla.
Miten spacer levikepalat liittyvät tähän asiaan?
Spacerit eli levikepalat, ovat kuin irrallisia jatkopaloja vanteesi keskiöön. Jos vanteesi ET luku on 40 ja laitat siihen 15mm paksun levikepalan, on vanteesi ET käytännössä näin 25.
Suositeltavaa on pyrkiä mitoittamaan vanteen offset sellaisenaan oikein, jotta levikepaloja ei tulisi tarvetta suotta käyttää.
Miten vanne sitten tulisi mitoittaa?
Lyhyt oppimäärä
Leveä vanne lokasuojan tasalla näyttää hyvältä, mutta pidä huoli siitä että rengas mahtuu joustamaan sisään lokasuojaan koko jousituksen liikeradan mitalta. Tämä on tärkeää myös turvallisuuden kannalta, vaikka paikallaan ja parkissa näyttäisi kivalta – ajossa tilanne on toinen.
Jos olet epävarma, muista että spacerilla vannetta voi tuoda ulommas – mutta sisäänpäin sitä et saa kuin sorvaamon avulla.
Valitse vanne- ja rengaskoko toisilleen sopiviksi. Renkaan mitoitus on osin makuasia, mutta pysyttele vanteen leveydelle hyväksyttyjen rengaskokojen rajoissa.
Muista etenkin sporttisessa erikoisautossa, että myös jarrusatuloiden on mahduttava vanteen sisään ongelmitta. (Brake clearance) Vanteen puolamalli voi vaikuttaa asiaan, tarkista siis tarvittaessa ennen ostosta että vanne sopii vaikka leveys ja ET olisivatkin samat kuin alkuperäisissä.
Huomaa vanteen leveyttä kasvattaessasi, että myös vanteen ja iskunvaimentimen/tukivarsien väli sisäpuolella voi pienentyä ja tilaa tulee olla riittävästi. Vertaile eri vaihtoehtoja vannelaskurilla.
Pidempi oppimäärä
Mikä on Scrub Radius? Miten backspace ja vanteen et luku mitataan? Miten vanteen olkaprofiili vaikuttaa sen ominaisuuksiin?
Klikkaa tästä jatkoartikkeleihin.
Heräsikö mietteitä?
Autamme sinua mielellämme, vippaa meille viesti esimerkiksi alareunan chat-nappulan kautta niin jutellaan lisää. Jos emme ole paikalla chatissa, vastaamme sinulle pian sähköpostitse.
Kurkkaa vannevalikoimamme makeimmat uutuudet alta!
Write A Comment
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.