Turbo downpipe
Posted in: Pultti & Mutteri

Downpipen päivitys – millainen malli tulisi valita ja onko se laillista?

Oikean tyyppisen Downpipen valinta turboauton päivitykseen

Decattia, suoraa putkea, kisakattia, E-kattia.. innokas autonharrastaja on helposti pyörällä päästään – mukava olisi autoa päivitellä mutta miten?

Kuten tiedetään, turboautossa putkiston ensimmäinen metri on kriittisen tärkeä pakoputkiston virtauksen ja auton suorituskyvyn kannalta. Pakokaasu on turbolta poistuessaan kuumimmillaan, ja vaatii maksimaalisen virtauskyvyn putkelta jotta homma toimii ja hormi virtaa.

Kun päivität autosi pakoputkistoa, on vaihtoehtoja kuitenkin monia ja monenlaatuisia miten downpipen osuutta voi päivittää – ja huom: kaikki tavat näistä eivät ole laillisia tieliikennekäytössä!

Tässä käymme läpi lyhyesti eri tyyppiset downpipet, niiden hyödyt ja tärkeimmät valintakriteerit.

Eri tyyppiset downpipet

Decat downpipe

1. Downpipe kilpakäyttöön, ns. De-catit (ilman katalysaattoria)

Kilpakäyttöön tarkoitettu downpipe on suora putki joka korvaa katalysaattorin. Se tarjoaa maksimaalisen pakokaasun virtauksen, ja rajustikin raaemman ja sporttisemman äänimaailman kuin vakioputki joka on myös hyvä seikka huomioida. Katalysaattori on tehokas äänenvaimennin, ja sitä tehokkaampi mitä suurempi ja tiheämpi kenno on.  Suoralla putkella pakoääni on selvästi raaempi.

Dieselautoissa tällainen downpipe korvaa tyypillisesti katin ohella myös DPF hiukkassuodattimen. (Joka on myös lain vaatima varuste tieliikennekäytössä)

Huomio: Jos aiot käyttää autossasi ns. pops n bangs, crackle, burple toimintoa eli “paukkua”, katilla varustetut downpipet eivät kestä tätä kovinkaan hyvin vaan niiden käyttöikä lyhenee.


Race cat high flow 200CPI

2. Downpipet high-flow kilpakatalysaattorilla

Niinsanotulla kilpakatilla olevat mallit ovat suosittuja, ja sisältävät tyypillisesti 200CPI (cells per inch, kennon tiheys) tyyppisen metallikennoisen katalysaattorin. Näitä saa valmistajasta riippuen Euro3, 4, 5 tai 6 päästötasossa joissa suodatuskyky ja jalometallin määrä kennossa eroavat.

Tämä vaihtoehto tarjoaa hyvän tasapainon suorituskyvyn ja päästöjen hallinnan välillä, sillä ehjässä moottorissa tällainen katti läpäisee yleensä tavanomaiset päästötestit hienosti ja suodattaa myös pakokaasujen hajun. Tämä vaihtoehto EI kuitenkaan ole täysin mallikohtaisesti ECE-hyväksytty, joka voi aiheuttaa ongelmia katsastuksessa riippuen säädöksistä ja markkina-alueesta. Esimerkiksi Suomessa ECE-hyväksyntä on virallisesti katsoen moderneissa autoissa pakollinen.

Näitä löytyy valikoimistamme mm. merkeiltä kuten Milltek, RM Motors, F* Essentials, Supersprint, HJS, Bull-X / HG Motorsports ja Wagner Tuning.

Esimerkkinä kisakatillisesta downpipesta vaikkapa seuraava:
Audi/Volkswagen/Seat/Skoda
MQB AWD EA888.3 RM Motors 200CPI downpipe


Bull-X Downpipe Golf R

3. Täysin ECE-hyväksytty Downpipe – Turvallinen ja laillinen.

Täysin laillinen ja huoleton, eli se oikeaoppinen vaihtoehto on juuri sinun autollesi tarkasti ECE-hyväksytty downpipe. Tämä on myös ainoa vaihtoehto jota voidaan käyttää täysin lainmukaisesti tieliikenteessä.

Nämä downpipet sisältävät laadukkaasta kennosta suurella jalometallimäärällä valmistetun high-flow katalysaattorin, sekä mallikohtaisen eurooppalaisen sertifikaatin, joka takaa säädösten mukaisuuden.

Tällainen vaihtoehto tarjoaa sekä virtauksen, tehohyödyn, hieman sporttisemman äänen – että myös asianmukaisen ja hyväksytyn päästöjen suodatuksen.

Miinuspuolen jo arvaammekin – nämä ovat merkittävästi aiempia vaihtoehtoja arvokkaampia hankintahinnaltaan.

Tällaisia katteja valikoimassamme löytyy mm. HG Motorsport, Bull-X, HJS, Milltek, Supersprint valmistajilta. Huomaathan että vain muutamia esimerkkejä valikoimasta on listattu nettivalikoimaamme – kannattaa ehdottomasti kysyä ratkaisuja sinun autoosi laittamalla meille Yhteydenotto !

Aiempaa VW Golfin esimerkkiä käyttäen, kts. esimerkiksi:
VAQ MQB EA888.3 AWD ECE-hyväksytty Bull-X Downpipe

 


Muuta huomioitavaa Downpipen hankinnassa

 

Downpipe sounds

Entä auton äänimaailma?

Katalysaattori, sekä hiukkassuodattimet (OPF, GPF, DPF) toimivat myös hyvinkin tehokkaana äänenvaimentimena, joten downpipen päivitys vaikuttaa merkittävästi autosi äänimaailmaan.

Sport katalysaattori on kennoltaan harvempi, ja kenno on usein myös lyhyempi. Tämän myötä ääni on jonkin verran sporttisempi kuin vakiolla, mutta maltillisesti.

Suoralla decat putkella sen sijaan mekkala voi yltyä reilustikin vakiota kuuluvammaksi ja raaemmaksi autosta riippuen.

OPF-malleissa katalysaattori vaikuttaa ääniin enemmän

Etenkin OPF varustetuissa moderneissa autoissa tämä on korostettua, koska niissä hiukkassuodattimen kompensoinniksi vakioputkisto on normaalia avoimempi. Näinollen katin/OPF korvauksella ääni voi nousta yllättävänkin paljon.


 

Päästötesti hylätty

VARO NÄITÄ: Heikkolaatuiset halpis katalysaattorit eivät suodata

Kaikki kilpakatalysaattorit EIVÄT ole samanlaisia.

Halvimmat vaihtoehdot online markkinoilla eivät välttämättä sisällä aktiivisia metalleja (kuten platinaa, palladiumia tai rodiumia) juuri lainkaan, jotka ovat välttämättömiä päästöjen puhdistamiseksi. Tällaiset “kilpakatalysaattorit” toimivat käytännössä vain kalliina resonattoreina ilman todellista vaikutusta päästöihin.

 

Valitse tarpeeseen sopiva malli

Oikean mallin valinta riippuu suorituskykytavoitteistasi, paikallisista säädöksistä ja henkilökohtaisista mieltymyksistäsi. Tehdäänkö kilpuria, vai piristelläänkö katuautoa?

Tutustu valikoimaamme  DOWNPIPET kategoriassa ja tsekkaa esimerkkejä autoosi!

Downpipe asennettuna suoraan alle

Meiltä myös avaimet-käteen asennettuna Vantaan toimipisteellämme, ammattitaidolla ja järkihintaan.

 

 

 

Menu