BMW B58 puolat N54, N55 sekä S55 moottoreihin. Var för eli miksi..?
Moni BMW moottoreita ruuvannut on saattanut kuulla, tai bongata nykyään jännän kombon – kunnon tehoille piinatuissa aiemman sukupolven 3.0L kutoskoneissa näkyy listattuna uudempien B58 koneiden sytytyspuolat muutoksena.
Onhan “tehopuolia” ollut monenmerkkisiä jo vuosia, mikäs jekku tässä piilee?
Pikalinkit artikkelin tuotteisiin:
- SETES B58 puolakonversio BMW N54 moottorille
- SETES B58 puolakonversio BMW N55 / BMW S55 moottorille
- NGK SILZKBR8D8S sytytystulpat
- B58 OEM sytytyspuolat
Misfire, virittäjän vaiva.
Jokainen joka on joskus BMW (tai yhtälailla lähes mitä vain nykymoottoria) vienyt Stage 1 pidemmälle – on saattanut törmätä ennenpitkää virihommien perusriesaan – soppa ei syty kuten pitäisi.
Tyypillisesti vakioauto tai pikku bolt-onein varusteltu biili, MHD Tuning tai vastaavan kapulan suoma tiukempi kartta koneessa, ja sirkus alkaa.
Sytytystulppia saattaa simahdella satunnaisesti jo ennen perjantain saunavuoroa, vaikka vaihtoväli tulisi olla kymmeniä tuhansia kilometrejä.
- Satunnaisia pätkäisyjä / yskäisyjä kesken kiihdytyksen
- Datalogissa näkyvät sytytyskorjaukset eli “timing pull / retard”
- Sytytyskorjausten takia vajaaksi jäävä teho
- Epätasainen tehontuotto läpi kierrosalueen
- Satunnaisesti “yskivä” tyhjäkäynti
- Pätkiminen ja mustat pöläytykset
- Epätavallisen nopeasti kuluvat / rikkoutuvat sytytystulpat
Tehoa voi uupua ilman pätkimistäkin.
Vaikka varsinaisia yskänpuuskia ei olisikaan, tehoa voi silti olla turhaan karkuteillä.
Kunnon datalogista tarkistamalla, saatat nähdä että sytytysennakot toteutuvat “likaisesti” nykyisessä softassasi. Moottorinohjaus pyytää määrätyn verran asteita, mutta toteutus jää vajaaksi.
Mitä se tarkoittaa? Suoraan vähemmän tehoa, luonnollisesti.
Kunnon puolat, kunnon tulpat, ja järkevä kärkiväli = Puhtaampi logi.
Miksi näin?
Kun ahtopaine nousee ja kyyti kovenee – N54 / N55 / S55 koneissa käytettävän vakio sytytyspuolan teho ei hetkittäin riitä takaamaan varmaa kipinää ja syttymistä.
Kipinä tai pari jää välistä tai kipinän teho on heikko, seos ei syty enää optimaalisesti – ja tämän huomaa myös tarkkaavaisena moottorinohjain joka alkaa entisestään rajoittamaan sytytysennakkoa ja tehoa muin keinoin kuten kaasuläppää sulkemalla.
Mikäs tämä B58 puola on miehiään?
(kuvassa Dinan Performancen B58 puola)
Kun BMW B58 moottori julkaistiin, BMW pisti komponentit uusiksi.
Tässä moottoriperheessä käytettävä puola on jo vakiona vahva, ja soi lukemattomissa 600-800hp moottoreissa ilman yskää ja köhää.
Näinollen tämä on luonnollinen ja OEM-henkinen päivitys myös vanhempiin koneisiin. Hienoa!
Jarruna tässä on ollut se, että puola sattuu olemaan eri mallinen, ja erilaisella johdotuksella kuin N54, N55 ja S55 moottorien vakiopuola.
SETES to the rescue – OEM tason asennus.
Tässä kohti uusi, kotimaista designia edustava SETES konversiosarja astuu kehiin.
Setti sisältää äärimmäisen tarkasti valmistetut, ja ammattimaisesti pakatut mallikohtaiset adapterit, johtosarjan, ja kiinnikkeet joilla B58 puolat istuvat moottoriisi aivan kuten alkuperäisetkin.
Setti kiinni, ja vetoja.
Yhdistä sarjaan joko BMW B58 alkuperäiset sytytyspuolat, tai muut haluamasi B58 tyyppiset puolat kuten DINAN versiot, ja tarkasta että sytytystulpat ovat tuoreessa kunnossa ja oikean tyyppiset.
Tulpiksi suositamme lähtökohtaisesti NGK SILZKBR8D8S tulppia jotka löydät tästä:
NGK tulpat N54 / N55 / S55 moottoreihin
Tästä suoraan SETES sarjoihin:
Muita etuja sytytyksen päivittämisestä
Taloudellisuus
Miksi valmistajat hierovat tulpan kärkivälejä ja kärkimateriaaleja myös moottoreissa, joissa tehoa ei ole edes uutena?
Vahva kipinä johtaa täydellisempään palotapahtumaan, joka näinollen parantaa hyötysuhdetta.
Tämä teoreettinen ongelma tuskin on virittäjän ensimmäinen huolenaihe, mutta mukavahan se on jos soppaa menee edes pari pisaraa vähemmän.
Muiden sytytyskomponenttien kestävyys
Kun kipinää yritetään väkisin kompensoida ja ylläpitää moottorinohjaimen eli ECUn toimesta kovassa viripelissä – tämä rasittaa myös muuta sytytysjärjestelmää ja moottorinohjainta. Varsinaiset ohjainlaiterikot ovat harvinaisia, mutta riittävän pitkälle vietäessä mahdollisia nekin.
Katkonainen kipinä rasittaa myös sytytystulppia, joiden vaihtoväli lyhenee tarpeettomasti.