BC Racing alusta, VOLVO XC60 MK1 4WD (2007-2017)
Posted in: Pultti & Mutteri

BC Racing alustan korkeussäädöstä

BC Racing alusta, VOLVO XC60 MK1 4WD (2007-2017)-3

Coil-over alustan säätäminen, BC Racing

Tasaisin väliajoin kuulemme asiakkailtamme pohdintaa tapauksista, joissa BC Racing Coil-over alustan toiminta on ollut jotakin muuta kuin optimaalista – ja syyksi on pian paljastunut virheellisesti tehty korkeudensäätö.

Tämä on pieni mutta merkittävä aihe, joka lienee esiin nostamisen arvoinen jos sillä voidaan yksikin pompottava kolkottava coilisetti maanteiltämme pelastaa.

Esijännityksen säädöllä varustettu coil-over

Esijännitys, tarkoittaa tilaa jossa jousta on jo iskunvaimentimen ääriasennossa valmiiksi puristettu hieman kasaan lepotilastaan. Kärjistetysti, otetaan löysi jousi ja ruuvataan sitä kasaan vaikkapa 3mm matka. Näin meillä on jousessamme 3mm esijännitystä. 

BC coil-overeissa (tiettyjä poikkeusmalleja lukuunottamatta) korkeuden säätö, ja jousen esijännityksen säätö ovat kaksi erillistä asiaa joita ei tule sekoittaa.

Sekaannuksen vaara on ilmeinen, sillä monissa kilpailevissa alustoissa taasen korkeutta säädetään juurikin jousen alalautasesta.

Auton etupäässä

  • Jousen esijännitys, säätyy jousen alalautasesta.
  • Korkeus, säätyy muuttamalla iskunvaimentimen alakiinnikkeen paikkaa ylös ja alas iskunvaimentimen kierteillä

Auton takapäässä (erillisjousitetut mallit)

  • Korkeus säätyy jousen korkeudensäätöholkista
  • Jousen esijännitys määritetään iskunvaimentimen pituudella, mihin pyöräntuennan “nollakohta” tällä määritetään.
  • HUOM! Iskunvaimentimen pituuden säätö on ensiarvoisen tärkeää erillisjousitetuissa alustoissa aina jos korkeutta muutetaan.

Autohan säätyy ylös alas toisinkin, mitä haittoja siitä on?

Ongelma piilee siinä, että jousen alalautasesta tehdyllä korkeudensäädöllä alustan toiminta menee pilalle hyvin tehokkaasti. 

  • Jos korkeutta lasketaan jousen alalautasesta, tullaan tilanteeseen jossa iskarin yläasennossa jousi irtoaa löysäksi kuopastaan – pintatuntuma alustassa on vetelä, joustoissa tolppa kolisee, ja jousi saattaa rutista ja hypätä jopa osittain paikaltaan. Tällä tavoin toimiva jousi on myös hylkäysperuste katsastuksessa.
  • Jos korkeutta nostetaan keinotekoisesti jousen alalautasesta, nostetaan korkeutta itse asiassa jäykistämällä jousen esijännitystä luonnottoman suureksi, ei säätämällä korkeutta. Tämän tuloksena alustasta tulee äärimmäisen pintakova ja epämukava ajettava, eikä se vastaa tienpintaan joustoissa luonnollisesti vaan pompottaa.

Pidetään siis jousen säätö ja korkeus erillään, ja nautitaan kruisailuista!

Lue lisää BC Racing alustan asennuksesta:  BCRACING Käyttöönotto ohjeet

Menu