Posted in: Asiakkaiden projekteja

Supra GR, JP / IRL Racing

Supra Grrrr.. tavan tuontiautosta korttelien kauhuksi.

JP Heikkilä on paitsi pitkän linjan vakioasiakkaamme, myös “petrol head” jonka käsissä on kirjaimellisesti muuttanut muotoaan yksi jos toinenkin auto matkan varrella. JP postailuita löytyy mm. IRL Racing instagramista sekä IRL Racing Team Facebook-sivulta.

Viimeisimpänä hankintana päätti JP uittaa muilta mailta projektikseen tuoreimman korimallin Supran, ja lähteä parantelemaan näyttävää pakettia pykälä kerrallaan.

Suprasta löytyy Oliveri’s Life -nimisen Youtube-kanavan tuottamana sangen pätevää videomateriaalia, katso alta kuinka kaikki nytkähti liikkeelle:

 

Futurezilla kympin kiintoavain tässäkin sopassa
Supra on tämän matkan varrella ehtinyt vaihtaa jo mutterin tai muutamankin prameamman sorttiseen. Projektin alkuvaiheilla autoon lähdettiin hakemaan katseenkestävää ajokorkeutta, ja jämptimpää ajettavuutta.

Ensimmäisenä testiin pääsivät HKS Hipermax korkeussäädettävät jouset, ja pientä somistetta ulkokuoreen Maxton Designin valikoimasta. Kurkkaa miekkosten pajakuulumisia näihin liittyen:

HKS alustasta löytyi ensi hätään näyttävämpi ajokorkeus ja jo selvästi jämäkkyyttä vakioalustaan nähden. Mietteissä jatkoa ajatellen toki kiilsi JP:llä jo täysi coilisetti, joka tultaisiin myöhemmin toteuttamaan maksimaalisen säädettävyyden saavuttamiseksi. Ostoslistalta löytyivät seuraavaksi mm. vahvistetut imu- ja ahtoputket konehuoneeseen, sekä muutamia kriittisiä tukivarsia.

Ääntähän oli saatava, ja varsinainen seppä kavereineen kun on kyseessä niin tämän osalta valmiit putkistopaketit eivät olleet tällä kertaa IRL Racingin väellä valintana vaan omat kätöset ja hitsikoneet. Pakoputkistoon oli jo aiemmin tehty rajallisesti muutoksia, lisää kampetta toimitettiin Futurezilta mm. Vibrantin arvostettujen vaimentimien ja yleismallisten RST-osien muodossa – riittävän suurella halkaisijalla tottakai. Supran vakioputkikaan kun ei varsinaisesti pieni ole.

 

Paketti alkoi ensimmäiselle kesälle olla kunnossa, voimapuoli hierottiin jiiriin uusien kamppeiden mukaisesti Keimolan toimipisteellämme ECU Helsingissä, ja Supra puhalsi varsin konservatiivisiin dynorulliin mukavat 446hp / 662Nm niin ettei liiasta pidosta enää peruskumeilla ollut loppukesästä huolta.

Allaolevalla videolla käy ilmi, mitä on JP:llä ja Makkella mietintämyssyssä jatkon varalle.. E85 muunnos, suurempi ahdin, ja mm. F30 Widebody mainittuna.

Mielenkiinnolla seuraten mitä tuleman pitää!

 

Menu